
A Namkáról
Jelentéstartalom

A Namkha A Namkha (tib. tér) fából és fonalalakból készített különleges tárgy, amely az emberi energiák harmonizálása mellett védelmező és szerencsehozó funkciót tölt be. A Namkha jellegzetességei nem kizárólag a tibeti kultúrában ismeretesek. Hasonló fonott tárgyakat találhatunk szerte a világon, ezeket gyakran "Isten szeme"-ként emlegetik. Ilyenek megtalálhatók többek között az amerikai indián és az afrikai kultúrákban is. Úgy tartják, a Namkha indiából ered, de csak kevesen ismerik a készítési módjukat és gyakorlati használatukat. Tibetben igen elterjedt a Namkhák használata, ám még ott is kevesen vannak ténylegesen tisztában azzal, hogyan is fejtik ki hatásukat. Rendszerint pusztán rituális dísztárgyaknak tekintik őket. 1983-ban Namkhai Norbu Rinpoche tanításokat adott át arról, hogyan lehet a Namkhát az emberi energiák harmonizálása céljából használni. A Namkha készítéséhez szükség van az adott személy születési dátumához kapcsolódó néhány tibeti asztrológiai összefüggésre, ezek az adott év szimbolikus állata, eleme és mewája. Ezen adatok figyelembe vételével számítások készülnek, majd a Namkha megszövése után egy különleges rítus keretében aktiválják a Namkha szerencsehozó és védelmező erejét. A Namkha kifejti jótékony hatását, függetlenül attól, hogy a személy, akinek a számára készült, hisz-e benne, vagy sem. Ehhez elegendő a Namkhát dísztárgyként otthon tartani. Namkhát nem csak egyes személyek számára lehet készíteni, hanem házaspárok számára (ebben az esetben a házasságkötés dátumát veszik alapul) és vállalatok, egyesületek, társaságok, vállalkozások részére is (ezen esetekben a megalapítás, vagy bejegyzés dátumának asztrológiai jellemzőit veszik figyelembe). A Namkha elemei A személyek asztrológiai jellemzői esetében az energia néhány aspektusát vesszük figyelembe. A Namkha szövése során az energia alapvető formáival dolgozunk - ezek az Élet, a Test, a Képességek és a Szerencse. E négy aspektus a Világegyetemben mind külső, mind belső szinten megnyilvánul. A külső energiákat a mewa négy aspektusa szimbolizálja - ezek a Namkha alsó részén jelennek meg -, a belső aspektusokat a Namkha felső része reprezentálja. Így összességében nyolc aspektust harmonizál minden egyes Namkha. A Namkha elkészítéséhez alapvetően kétféle anyagra van szükség. Ezek különböző hosszúságú fadarabok és öt különböző színű fonal. A fák alkotják a szerkezetet, a fonalak pedig meghatározott módon szövik őket egymáshoz. A középen lévő függőleges és a keresztben lévő két (ezek közül a felső hosszabb, mint az alsó) fa alkotja a Namkha alapját. A három fa két pontban keresztezi egymást: a felső az adott személy Élet elemének központja, az alsó az Élet mewa központja. Az egymást keresztező fák a pozitív és negatív energiákat szimbolizálják. A kereszteződési pontokon az ezen aspektusok elemének megfelelő tibeti szótag van a pálcákra (azaz a fonalakból szőtt rombusz közepébe) írva. Namkhafonalak Tibetben számos különböző rítushoz használnak az energia áramlását szimbolizáló fonalakat. A fonal az energia folytonosságát hivatott szimbolizálni, a fonal színe pedig egy-egy elemet képvisel. A tibeti asztrológia szerint mind az öt elemhez rendelhető egy szín, így a Namkha készítéséhez öt különböző szín szükséges. A fonal színe nem az energia állapotát fejezi ki; az energia maga jelenik meg, manifesztálódik egy adott színben: a zöldben a Fa elem, a vörösben a Tűz elem, a sárgában a Föld elem, a fehérben a Fém elem, a kékben a Víz elem. A namkha felszentelése és elhelyezése A Namkha puszta tárgy, amennyiben elkészítését követően nem szentelik fel szertartás keretében. Ilyen szertartást az végezhet, aki a mesterétől kapott beavatáson keresztül felhatalmazást kapott erre. A felszentelés után a Namkhát magas helyen, állítva tartsuk otthonunkban, és mindig tisztelettel bánjunk vele. Helyezhetjük oltárra, vagy más tiszta, világos helyre. Hasznos dolog a felszentelést időről időre röviden megismételni, úgy havonta egyszer, hogy újra "feltöltsük" a Namkhánkat. Ha egy Namkha eltörik, vagy bármilyen más hibája, sérülése adódik, másikat kell készíteni és az korábbit el kell égetni. Mivel a Namkha az emberi energiát szimbolizálja egy adott emberélet során, azaz a születéstől a halálig, a halált követően az elhunyt Namkháját is el kell hamvasztani. A cikk Namkhai Norbu Rinpoche 1983-as, Merigarban adott tanításáról készült felvétel alapján készült.

Namkha
Namkha - Tibetan: is a special article made of sticks and colored threads intended for harmonization of human energy as well as for protection and attraction of
luck.
Such a structure does not exclusively belong to the Tibetan culture. Similar weavings which
sometimes are called "Gods eye" can be found all over the world. Those are found in the culture of American Indians and in Africa.
It is thought that India is the land of origin of Namkha, but only few people know how to practically apply such items. In Tibet Namhkas are widely used but even there very few people know exactly how these Namhkas work. Usually, those are seen just as ritual ornaments.
In 1983 Namkhai Norbu Rinpoche gave instructions on application of Namkha for harmonizing human energy. To make a Namkha, some details related to the date of birth of an individual in accordance with the Tibetan astrology are necessary: a symbolic animal, element and mewa of the year of birth. By reference to these data some calculations are made and after the completion of weaving a specific rite is performed to activate the power of Namkha as a talisman or averter.
Namkha brings benefit regardless of whether the individual, for whom this Namkha has been woven, believes in its action or not. It is enough to keep a Namkha at home as an ornament for it to "work". These are not just separate individuals for whom a Namkha can be made, but also for married couples (in this case the date of marriage is taken as a base), firms, societies, associations, enterprises, etc. (pursuant to the astrological features of the date of foundation or
incorporation).
Elements of Namkha
Astrological characteristic of an individual includes few different aspects of energy. When weaving a Namkha, we take into account the principle types of energy - Life, Body, Capacities and Luck.
Those four aspects manifest in the Universe both internally and externally. The external energies are symbolized by four aspects of mewa and concentrated in the lower part of Namkha, and the internal aspects are represented by its upper part. Thus, there are eight aspects in total which need to be harmonized.
For making a Namkha two main materials are necessary: sticks of different length and threads
of five colors. The sticks make up a frame of the structure and the threads wreathe them in a certain way. The central vertical stick and two horizontal sticks (the upper one is longer then the lower) make up a basis of Namkha. Those three sticks form two crossings: the upper one
is the center of Life element of an individual, and the lower one is the center of Life mewa.
The crossed sticks symbolize positive and negative energies. There is a Tibetan syllable
corresponding to the element of this aspect and written on each crossing (i.e. in the center of a rhombus woven of the threads).
Threads in Namkha . There are many different rites using threads in the Tibetan tradition. This is a method of symbolic representation of the energy flow. Thread is a symbol of continuity of energy and
the color of a thread means a specific element. According to the Tibetan astrology each of the
five elements has a certain color; therefore, in order to make a Namkha the threads of five
colors are needed. The real condition of the energy is not characterized by color, but the
energy manifests as a specific color: green for Wood, red - Fire, yellow - Earth, white - Metal, and blue - Water.
Consecration and keeping of Namkha
Namkha will remain a mere material object unless an empowering rite is performed. Such rite can be performed by an individual who is initiated for this practice by his/her Master. After the consecration, the Namkha should be kept at home
at an elevated vertical position and always handled with respect. It can be placed, for example, on the altar or at any other pure and light place.
It is useful to repeat a short rite of consecration of Namkha from time to time, for example, once a month, in order to "recharge" it. If Namkha breaks or any mistakes are found there, then another Namkha should be made and the old one is to be burnt. Since Namkha symbolizes human energy during the life time, from birth and till death, the Namkha of a deceased person should also be burnt.
This article is based on the records of teachings given by Namkhai Norbu Rinpoche at
Merigar in 1983.